วันศุกร์ที่ 19 ตุลาคม พ.ศ. 2550

Understeer and Over steer

Ideally, when the car reaches the turn, the driver will steer it along the line marked with green dots. However, if the car is too 'tight', it will understeer, following the red dotted line and leaving the road.










Understeer is a term for a car handling condition during cornering in which the circular path of the vehicle's motion is of a markedly greater diameter than the circle indicated by the direction its wheels are pointed. The effect is opposite to that of the oversteer and in simpler words understeer is the condition in which the front tires don't follow the trajectory the driver is trying to impose while taking the corner, instead following a more straight line trajectory.

Physics

Under all high speed (greater than approximately 10mph (15 km/h) for a typical automobile) cornering conditions a wheeled vehicle with pneumatic tires develops a greater lateral (i.e. sideslip) velocity than is indicated by the direction in which the wheels are pointed. The difference between the circle the wheels are currently tracing and the direction in which they are pointed is the slip angle. If the slip angles of the front and rear wheels are equal, the car is in a neutral steering state. If the slip angle of the front wheels exceeds that of the rear, the vehicle is said to be understeering. If the slip angle of the rear wheels exceeds that of the front, the vehicle is said to be oversteering.

Conditions that cause Understeer or Over steer.

As with oversteer, understeer has a variety of sources such as mechanical traction, aerodynamics and suspension.

Classically, understeer happens when the front tires have a loss of traction during a cornering situation, thus causing the front-end of the vehicle to have less mechanical grip and become unable to follow the trajectory in the corner.

In modern race cars, especially open wheel cars, understeering is caused mainly due to the aerodynamic configuration. In this respect, the lack of a heavy aerodynamic load (downforce) in the front side prevents the front tires from gaining enough traction. At the same time understeer can be caused by having a heavier aerodynamic load at the rear end of the car giving the rear tires more traction than the front tires. Also, suspension balance should take into account the types of surfaces being driven - differing levels of friction in each surface influence the potential understeer behavior. Camber angles, ride height, tire pressure and centre of gravity are important factors that determine the understeer/oversteer handling condition.

Understeer covers several different phenomena, in particular, there is a big difference between linear range understeer, typically between 0 and 0.4g, and limit handling understeer, which is at higher lateral accelerations, and is what racing drivers are talking about.


Posted by: Raja Babu Dwivedy.

ID: 4810750499.

Reference: http://en.wikipedia.org/wiki/Understeer

ข้อได้เปรียบและข้อเสียเปรียบของ E-MAXX ตอนที่ 1

ข้อได้เปรียบและข้อเสียเปรียบของ E-MAXX ตอนที่ 1

สิ่งที่น่าตื่นเต้นที่สุดสำหรับรถบรรทุกพลังงานไฟฟ้าที่ได้ออกสู่ตลาดในปีนี้

E-Maxx คือผลผลิตที่มีศักยภาพสูงของรถบรรทุกขนาดใหญ่ที่วิ่งด้วยไฟฟ้าซึ่งวางจำหน่ายอยู่บนตลาดในวันนี้และในอีกสองสามปีข้างหน้าในการแข่งขัน

E-Maxx เป็นสิ่งที่ลงตัวมากๆในยุคปัจจุบันนี้ E-Maxxยังคงเป็นรถขนาดใหญ่ที่ถูกผลิตโดย Traxxas

ซึ่งมันมีแรงหมุนสูงรวมไปถึงท๊อปสปีดซึ่งมากกว่ารถบรรทุกทุกรุ่นที่ใช้ไฟฟ้าที่เคยถูกผลิตมา

ระบบกันสะเทือนขนาด4นิ้วพร้อมระบบผลักดันและท่อส่งผ่านน้ำมัน 8 ท่อ

มันมีระบบใบพัดคู่ โดยใช้มอเตอร์ขนาด 550 และ30%ของไดนาโมและรอบหมุนซึ่งมากกว่า มอเตอร์ขนาด 540 ขนาดปกติ

มันมีระบบขับเคลื่อน4ล้อซึ่งทำให้รถบรรทุกสามารถที่จะโลดแล่นไปในพื้นผิวแบบไหนก็ได้รวมไปถึงปรับปรุงระบบบังคับให้วิ่งได้ดีขึ้นโดยเฉพาะทางโค้ง

มันรวมไปถึงการควบคุมความเร็วด้วยไฟฟ้า(ESC= Electronic Speed Control)

ซึ่งไม่ใช่การควบคุมด้วยเครื่องยนต์(MSC=Mechanical Speed Control)

ESC ครอบคลุมศักยภาพได้ดีกว่าMSC ในแง่ของการควบคุมการไหลของน้ำมันที่มีผลต่อแบตเตอรี่

ซึ่งถ้าคุณต้องการมันละก็ ในระบบของESCมันถูกเรียกว่า EVX ซึ่งถูกสร้างโดย Novax


อ้างอิง http://www.radio-cars.info/21/e-maxx-advantages-disadvantages/

Translate By Thanapol Meethissom
4810750986

ข้อได้เปรียบและข้อเสียเปรียบของ E-MAXX ตอนที่ 2

ข้อได้เปรียบและข้อเสียเปรียบของ E-MAXX ตอนที่ 2

ลักษณะเด่นของE-Maxx คือความทนทานสูง มันมี2ความเร็วให้เลือกคือ ระบบส่งผ่านการควบคุมเอง

เกียร์ต่ำจะครอบคลุมถึงความเร็วและแรงหมุนในการปืนและส่งผ่านไปที่ล้อด้วย

เกียร์สูงจะครอบคลุมท๊อปสปีดที่ประมาณ 30 ไมล์ต่อชม.ด้วย 7 แบตเตอรี่ หรือ 23 ไมล์ต่อชั่วโมง ด้วย 6 แบตเตอรี่

ฟันเฟืองและเพลาล้อสามารถเปลี่ยนได้อย่างง่ายมาก ยิ่งไปกว่านั้น ความหลากหลายของเกียร์ที่สามารถจะนำมาติดตั้งได้

มีมอเตอร์ด้านในพร้อมพัดลมที่จะให้ความเย็นสูงมาก ทำให้สามารถระบายความร้อนให้แก่มอเตอร์ได้ในขณะวิ่งซึ่งทำให้มอเตอร์ไม่โอเวอร์ฮีท

E-Maxx มาพร้อมกับลูกปืนที่ถูกปรับปรุงศักยภาพให้เพิ่มความเร็วเชิงสูงและอายุของแบตเตอรี่ ซึ่งมันทำให้มีการไหลลื่นได้ดีขึ้น ช่วยลดความเสียหายในการส่งผ่านข้อมูล

ซึ่งส่วนมากเกิดจากการกระโดด และสิ่งสำคัญสำหรับลักษณะเด่นของE-Maxx ก็คือมันมาพร้อมกับ RTR ( Ready-To-Run ) ซึ่งหมายถึง

ไม่ต้องไปสร้างหรือติดตั้งระบบวิทยุ รวมทั้ง แบตเตอรี่ยังง่ายที่จะติดตั้งและดึงออกอีกด้วย

อ้างอิง http://www.radio-cars.info/21/e-maxx-advantages-disadvantages/2/


Translate By Thanapol Meethissom
4810750986

Electronic Stability control System ensure the RC car is stable when operating

Electronic Stability Control (ESC) is the generic term for systems designed to improve a vehicle's handling, particularly at the limits where the driver might lose control of the vehicle.

The ESC-system uses several sensors in order to determine the state the driver wants the vehicle to be in (driver demand). Other sensors indicate the actual state of the vehicle (vehicle response). The control-algorithm compares both states and decides, when necessary, to adjust the dynamic state of the vehicle.

The sensors used for ESC have to send data at all time in order to detect possible defects as soon as possible. They have to be resistant to possible forms of interference (rain, holes in the road, etc.). Most important sensors are :

  • Steering wheel sensor : determines the angle the driver wanted to take. This kind of sensor is often based on AMR-elements.
  • Lateral acceleration sensor : often based on the Hall effect. Measures the lateral acceleration of the vehicle.
  • Yaw sensor : measures the yaw angle (rotation) of the car. The achieved data of the yaw sensor can be compared with the data from the steering wheel sensor in order to take a regulating action.
  • Wheel speed sensor : measures the wheel speed.

ESC uses an hydraulic modulator to assure that each wheel receives the correct brake force. A similar modulator is used in ABS. ABS needs to reduce pressure during braking, only. ESP additionally needs to increase pressure in certain situations.

The heart of the ESC-system is the ECU or Electronic Control Unit. The diverse control techniques are embedded in it. Often, the same ECU is used for diverse systems at the same time (ABS, Traction control, climate control, etc.). The input signals are sent through the input-circuit to the digital controller. The wanted vehicle state is determined based on the steering wheel angle,its gradient and the wheel speed. Simultaneously, the yaw sensor measures the actual state. The controller computes the needed brake or acceleration force for each wheel and directs via the driver circuits the valves of the hydraulic modulator. Via a CAN-interface the ECU is connected with other systems (ABS, etc.) in order to avoid giving contradictory commands.

Posted by: Raja Babu Dwivedy.

ID:4810750499.

Reference: http://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_stability_control

จะซ่อม servo ที่เสียอย่างไร?

อุปกรณ์ที่ต้องใช้
- Jeweler’s screwdriver or Torx driver, depending on the servo
- Replacement gear set
-Silicone grease
- Cotton swabs, small brush
- Motor spray, bearing oil (optional)

1. นำ servo horn หรือ servo-sever ออกมา ทำคราบสกปรกและคราบดินด้วยแปรง














2. ถอดน็อตทั้ง 4 ตัวที่เพื่อปิด case ออกมาโดยใช้ถ้า servo ใช้ Torx screw ให้ใช้ Torx driver ที่ใช้กับ Torx screw
ที่ถูกต้อง








3. ดึงส่วนบนของ case ออกจากส่วนล่างอย่างระมัดระวัง จากนั้น กดแกนของ servo-output ขณะที่ดึง case ขึ้นเพื่อให้ gear set ยัง
ติดอยู่กับส่วนล่างของ case















4. แยกส่วนบนกับส่วนล่างของ case ออกอย่างระมัดระวัง ถ้ามี rubber seal ให้เอาออกอย่างระมัดระวัง





5. ใช้สำลีถูทำความสะอาดด้านในส่วนบนของ case และแกนกลางของ gear ถ้า gear อันไหนมีลักษณะเป็นซี่เล็กๆอาจมี
เศษพลาสติกตกค้างอยู่ในซอกระหว่างซี่ได้ให้ทำความสะอาดส่วนนั้นด้วยสำลีด้วย
6. ถ้า servo มี ball bearing สำหรับ output gear ให้ทำความสะอาดด้วย motor spray โดยหยดเพียงหยดเล็กๆลงไป
ทำความสะอาด ball bearing ในแต่ละอัน servo cases บางชนิดจะเสื่อมสภาพเมื่อสัมผัสกับ motor spray ฉะนั้นควรที่จะ
นำ bearing ออกมาด้วย screwdiver เพื่อป้องกันไม่ให้ motor spray สัมผัสกับ case


7.ใช้ light bearing oil ในการทารอบๆซี่และแกนของ gears โดยใช้เพียงเล็กน้อยเท่านั้นเพื่อป้องกันไม่ให้เป็นอันตรายต่อ case







8. ติดตั้ง gear set โดยวางให้แกนกลางอยู่ห่างจากส่วนบนของ case ในระยะที่ gear จะสามารถหมุนได้อย่างสะดวก

9. ถ้า servo มี rubber seal ให้เช็ดให้สะอาดแล้วใส่ลงไประหว่างส่วนบนและส่วนล่างของ case จากนั้นขันน็อตทั้งหมดใส่กลบไปที่เดิม

Prajit Chitasombuti ID 4810750481
http://www.petitrc.com/view_news.php?id=6077

On-Road vs. Off-Road


รถควบคุมวิทยุถูกออกแบบเพื่อทำงาน on-road ( parking lot) หรือ off-road ( dirt tracks).

On-road rc ถูกออกแบบเพื่อทำงานที่คอนกรีตที่ราบเรียบหรือผิวยางแอสพัลต์. รถ on-road แบบดั้งเดิมใช้ตัวรถกระบะ การส่งผ่านโดยตรงและยางล้อฟอง. on-road ที่ใหม่สุดการออกแบบใหม่ถูกนำเข้าสู่. รถท่องเที่ยวใช้ตัวรถการยั้งที่อย่างเต็มรูปแบบการส่งผ่านกระปุกเกียร์ไล่ 4-wheel และยางรถ.


Off-road rc
รถบรรทุกถูกออกแบบเพื่อทำงานที่ผิวหยาบอย่างเช่นสนามหลังบ้านหรือเส้นทางที่เป็นโคลน. รถก็ถูกแยกประเภทในฐานะรถม้ารถบรรทุกและรถบรรทุกสัตว์ประหลาดเป็นแบบฉบับ. รถม้าใช้ยางล้อหลังใหญ่ที่ทำจากยางและก่อนที่บางที่กำลังเหนื่อย. รถบรรทุกใช้ยางรถที่ใหญ่ที่ล้อ 4 ล้อรวมทั้งสิ้น. ยิ่งกว่านั้นรถบรรทุกสัตว์ประหลาดใช้ยางรถที่ใหญ่มากและใหญ่ที่สุดในโมเดลควบคุมวิทยุทั้งหมด




post by Kirathep Noiwong 4810750093
http://www.rccartips.com/rc-onroad-offroad.htm
ข้อเปรียบเทียบระหว่าง รถบังคับพลังงานไนโตร และ พลังงานไฟฟ้า ตอนที่ 3

ศักยภาพของรถบรรทุกแบบใช้ก๊าซก็มีความคล้ายคลึงกันกับแบบใช้ไฟฟ้าวิ่ง ในการหมุนรอบรถที่ใช้ไฟฟ้าจะเร็วกว่า

อย่างไรก็ตามการส่งข้อมูลแบบ 2-speed ทำให้รถแบบใช้ก๊าซมีท๊อปสปีดที่สูง

รถบางคันได้อยู่ในทีมที่เกี่ยวข้องกับ Nitro TC3 และ OFNA LD3 RTR

รถพวกนี้จะมีเครื่องยนต์ผลักดันขนาด 0.12 ซึ่งจะให้ความเร็วขนาด 40 ไมล์ต่อชม.

รถขนาด 1/8 แบบวิ่งบนพื้นผิวขรุขระจะเป็นการผสมผสานความเร็วและพลังงานซึ่งใช้เครื่องยนต์ขนาด 3.5cc

และรถส่วนมากจะใช้4WD(ขับเคลื่อนสี่ล้อ)จะส่งผ่านพลังงานแบบ 3.5cc เครื่องยนต์

โดนใช้ยางรถยนต์แบบหนา และต้องเกาะพื้นได้ดี

อ้างอิง http://www.radio-cars.info/23/nitro-%e2%80%9cgas%e2%80%9d-electric-rc-cars-a-comparison/3/


Translate By Thanapol Meethissom
4810750986